miercuri, 12 iunie 2013

Ce aș crește pe balcon

Proaspăt întoarsă din concediu din Tenerife am rămas încă tânjind după vegetația subtropicală și curiozitățile de plante pe care le-am văzut acolo. Pământul este uscat destul de pietros si chiar si negru de la vulcan... paradisul cactușilor. A fost prima dată când am văzut cactuși înalți cât un copac, flori curioase, unice, deosebit de frumoase, crescute în vârf de munte pe un pământ arid. Pădurile și verdele nu prea există – numai în oras un pic de verde obținut  mai mult printr-un sistem de irigare pus la punct foarte bine, în schimb îți iau ochii bananierii și florile de cactus care se transformă în fructe comestibile apoi - chumbos se numesc acestea:




Am și eu acest tip de cactus însă normal că la dimensiunile astea nu ajunge niciodată crescut într-un ghiveci. Fructele se numesc chumbos. La suprafață se fac galbui atunci când sunt coapte, au spini pe coajă care se indepărtează cu grijă, iar la gust sunt o combinție de banană, prună, pepene galben. În Barcelona am găsit de cumpărat în la Boqueria dar erau oameni care le culegeau direct din cactuși de pe dealuri de unde creșteau.

Mi-au mai luat ochii bananierii, care sunt micuți - mă asteptam să crească mult mai înalți de atât și sunt destul de firavi pentru încărcătura pe care o produc.


Fermele de banane sunt la ordinea zilei în Tenerife. Într-un drum micuț în jurul insulei sigur ve-ți trece pe lângă multe. Interesant era că pentru a le proteja erau prinse cu sfori pentru a nu rupe copacul și aveau pungi de protecție.

Însă reginele vizitei a fost aceaste floari, care sunt mândria insulei pentru că sunt rare. Cresc la peste 2000 de metrii în muntele Teide:


Cea albastră este foarte apreciată și protejată tocmai pentru că nu sunt foarte multe. Cele roșii în schimb sunt mai înalte, chiar și de 2 metrii, și se întâlnesc des în parcul național Teide.




Pe toate le-aș fi luat pe balcon... mai ales cactușii. Aproape toți erau înfloriți și mari. Multe din soiuri le creștem și noi pe balcon însă dimensiunile și frumusețea la care ajung când cresc în mediul lor este incomparabilă:



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu